Alhoewel de SNR nooit actief kleding en andere spullen hebben ingezameld, is er al vanaf haar begin en zelfs al voor die tijd spontaan kleding e.d. binnengekomen. Daardoor is het inzamelen en distribueren een belangrijk element van de SNR geworden.

Regelmatig vind er een transport plaats van merendeels kleding, dekens, lakens, matrassen maar ook van andere zaken als meubels, rolstoelen, huisraad en eigenlijk alles wat men daar te kort komt.

Zeker ieder jaar gaat er een vrachtwagen naar uiteenlopende plekken. Zo is er een vachtwagen naar Onesti, in Roemeens Moldavië geweest en een vrachtwagen naar Teleac, dicht bij Odorheiu. Afgelopen mei is er een transport geweest naar Sighişoara. In totaal is daarmee 65 kuub goederen vervoerd. Alles wordt verdeeld onder de armen. Dit wordt weer gedaan door plaatselijke groeperingen, die de situatie het beste kennen en de noden en behoeften het beste kunnen peilen. Het gaat dan o.a. om een familie- project, het “familyhouse”, waar mensen gratis kleding krijgen. Ook kunnen individueel mensen en instellingen geholpen worden.

In de Wieringermeer kunnen we gebruik maken van een grote loods bij een boerderij. Hier wordt alles wat binnen komt verzameld. Twee vrijwilligers, Gerard Haverkamp en Piet Montsma, zorgen voor de spullen en wanneer het veel is geworden zijn er nog meer vrijwilligers die alles uitsorteren en ompakken voor verzending. Dat laatste gebeurd tot nu toe in de Ankerkerk in Hippolytushoef.