Van de voorzitter: Het is de hoogste tijd voor een nieuwsbrief.

Wij hebben onze “strenge winter” er weer opzitten en zijn na twee ongelooflijk koude weken met op 4 februari een ochtend van zelfs -22,8 ºC in Marknesse in de Noordoostpolder nu weer doorgegaan met zachte “najaarsdagen” af te wisselen met nog zachtere “voorjaarsdagen.” Hoe anders is dat in Oost- Europa. Daar kampt men al tijden met extreme kou, waarbij heel mondjesmaat hier iets op het nieuws komt. Inmiddels zijn er meer dan 600 mensen omgekomen door de vrieskou. Wij hebben zowel van onze eigen mensen die wij steunen als ook van andere organisaties noodoproepen gekregen voor steun. Deze nieuwsbrief zal hier dan ook bijna in z’n geheel over gaan.

Volgende week zaterdag ga ik met zes ander mensen naar Sighisoara. Ik hoop dat ik een flink bedrag aan contanten aan meerdere hulpverleners kan overhandigen, zodat zij er voor kunnen zorgen dan er o.a. brandhout en voedsel kan worden gekocht om de mensen in en rondom Sighisoara te helpen deze periode door te komen. Het eigenlijke doel van onze missie volgend weekend is de leiders van een groep tieners uit Wapenveld een impressie te geven wat we komende zomer, samen met Roemeense tieners (kunnen) gaan doen. Maar daar waar we nood tegen gaan komen willen we graag direct kunnen helpen. Dat kan alleen met uw steun.

De pers over de winter in Oost Europa:

Meer dan zeshonderd doden door vorst Oost door vorst Oost door vorst Oost-Europa

BOEKAREST – Het barre winterweer in Oost-Europa heeft aan meer dan zeshonderd mensen het leven gekost. Dat hebben de autoriteiten in de verschillende Oost-Europese landen woensdag gezegd.

De bittere vorst kostte in Rusland aan 205 mensen het leven, in Oekraïne vielen 112 doden en in Polen 107. In Hongarije vonden 35 mensen de dood, in Servië twintig en in Kosovo tien.

Meer dan twintigduizend mensen in Roemenië zijn door de zware sneeuwval nog steeds afgesloten van de buitenwereld. Vierduizend van hen raken langzaam door hun voorraden heen. In het land zijn 86 mensen omgekomen.

Bron: Meer dan zeshonderd doden door vorst Oost-Europa

Kijk naar de web verslagen van twee stichtingen waar we regelmatig contact mee hebben:

• De eerste betreft de stichting Jacobs Well Noodhulp Roemenië die hier schrijft over de situatie in Buzau en Vrancea Kijk ook naar de documentaire die weliswaar in het Roemeens is maar waar de beelden duidelijk taal spreken.
  • Ook wil ik de weblog van André Muit onder de aandacht brengen met daarop het zeer schokkende verslag van Janneke Vos