Stichting Netwerk Roemenië draagt ook, via sponsors, zorg voor een aantal kinderen t.a.v. hun kansen op een goede opleiding. In totaal worden op dit moment acht kinderen gesponsord. Stuk voor stuk kinderen waarvan de thuissituatie dusdanig is dat het voor hun normaliter onmogelijk zou zijn om nog naar school te gaan. Armoede is de grote oorzaak hiervan. Toch kunnen deze acht kinderen naar school doordat zij vanuit de Stichting Netwerk Roemenië dankzij individuele sponsors worden geholpen met “zorg op maat”. Er wordt ter plaats, door onze Roemeense maatschappelijk werker, geïnventariseerd wat de zorgbehoefte van het kind en daarbij vaak ook van de familie is en daar wordt een budget op gemaakt. De sponsorouders geven hun steun door zorg te dragen voor dit budget dat per kind kan verschillen. Periodiek ontvangen zij bericht over hun kind maar ook van hun kind en ze zijn altijd welkom om hun kind ter plaatse te bezoeken

Naast deze acht kinderen die al geholpen worden hebben we nog drie kinderen op de wachtlijst staan. Het schooljaar 2011- 2012 is op 12 september j.l. begonnen maar helaas hebben we nog geen financiële sponsors voor deze vier kinderen. Het is nog mogelijk om op korte termijn in te stromen en wij hopen en bidden voor nieuwe sponsors. We geven één voorbeeld, n.l. dat van Roxana:

Sponsor gezocht

Afgelopen zomer, toen wij in Roemenië aan het werk waren, overleed zeer plotseling de vader van een meisje in Boiu dat wij kennen. Hij viel dood van zijn fiets toen hij onderweg was van zijn werk naar huis.

sponsorkind RoxyRoxana Barabas is een meisje van 13 die in Boiu woont. Ze ging tot de 4e klas naar de school in Boiu. Ze kon goed leren en nam ieder jaar deel aan de “Olympische Spelen voor scholen”. (Competitie waarbij “kennis” centraal staat). Om deze reden besloot de familie op advies van de school om haar naar de Radu Popa- school in Sighisoara te sturen. Roxana bleef goed leren en nam opnieuw elk jaar deel aan de Olympische Spelen voor scholen. Op 4 augustus 2011, toen haar vader terug kwam van het werk, viel hij van de fiets en overleed ter plekke.

Het was haar vader die Roxana altijd aanmoedigde naar school te gaan en nu, na zijn dood is Roxana nog meer vastberaden om haar studie voort te zetten en nog beter te gaan leren. Het zal wel moeilijk worden omdat haar moeder in een fabriek werkt, waar ze slechts het minimumloon (€ 198,- p. mnd.) verdient. Ook omdat ze een huis hebben gebouwd waarvoor hypotheek moet worden betaald. Daarnaast heeft Roxana nog twee jongere zusjes van 11 maanden en 5 jaar die verzorgd moeten worden.

Wanneer Roxana verder gaat leren heeft zij minstens 50 euro per maand extra nodig. 30 euro zijn nodig voor een busabonnement Sighisoara – Boiu en de resterende 20 euro zal worden gebruikt voor het voorzien in andere zaken die ze nodig heeft in groep 8. Roxana is lid van de tienergroep van Veritas. Al die jaren dat men haar kent hebben ze haar altijd als een heel serieus meisje meegemaakt, dat de droom probeert te verwezenlijken om arts te worden. Met uw hulp kan haar droom werkelijkheid worden. Roxana zal, net als de andere sponsorkinderen, zodra we een sponsor hebben gevonden, begeleidt gaan worden door Liviu Tudosie, die dit voor de SNR doet vanuit de stichting Veritas)

Wanneer U Roxana wilt helpen zouden we daar erg blij mee zijn. En Roxana nog veel meer. Neemt u dan contact op Stichting Netwerk Roemenië.

sponsorkind Valentina

Zo zoeken we ook nog een sponsor voor Valentina Baciu, 19 jaar die graag medicijnen studeren. Dit jaar rond ze de Highschool af en eigenlijk verwacht ze niet dat ze door kan gaan naar de universiteit maar wellicht is dat met uw hulp wel mogelijk. Het zou geweldig zijn.

Ook zoeken we hulp voor Tabita. Hieronder ziet u de aanmelding zoals we deze uit Roemenië hebben gekregen:

Sponsors gevonden

De Haagse school de Einder gaat twee kinderen sponsoren. Al bijna twee jaar geleden hebben zij contact met ons opgenomen en hun wens geuit om iets te kunnen gaan doen in Roemenië. We zijn inmiddels twee keer op de school op bezoek geweest en hebben er met zowel docenten als de leerlingenraad gesprekken gevoerd. Het resultaat is dat de lagere klassen maandelijks geld bij elkaar gaan brengen om voor twee kinderen in Roemenië het ook mogelijk te maken naar school te kunnen gaan. Het gaat daarbij om Daniel Rus, een jongen van 13 jaar die in Sighisoara in een krottenwijk woont en om Titi Raluca van 14 jaar. Ook zij woont in een krottenwijk en beiden hebben weinig tot geen kans om door te kunnen leren zonder de steun van buiten af. En dat gaan de leerlingen van de Praktijkschool de Einder nu dus doen. Hulde aan iedereen op deze school.

sponsorkind DaniëlDanielsponsorkind TitiTiti