Tussen 8 en 18 april krijgt Stichting Netwerk Roemenië bezoek uit Roemenië en wel van Stelică en Cristina Bărăbaș. Zij zijn de kerkelijke leiders van het dorp Boiu en persoonlijk ken ik hun al 12 jaar. In deze jaren heb ik een geweldige groei gezien bij zowel dit echtpaar alsook bij hun ideaal, het dorp Boiu het evangelie te brengen.

Stelică komt uit Boiu en komt uit een arm gezin. Hij is de eerste geweest in zijn dorp die na de basisschool de highschool heeft afgemaakt. Vervolgens is hij naar de universiteit gegaan en heeft daar theologie gestudeerd en daarna ook nog politicologie. Momenteel is hij regelmatig in het nieuws in Roemenië en het zou kunnen zijn dat hij de eerste “Roma” wordt die in het parlement komt. Maar los van dit alles hebben Stelică en Cristina, die onderwijzeres is, een enorm hart voor hun dorp en hun kerk.

Een paar jaar geleden is er, nadat men jaren lang een huiskamerkerk had, een nieuwe kerk gebouwd door vrijwilligers en mensen uit Boiu en de omgeving. In deze kerk, waar zij de leiding over hebben, zijn ze ook begonnen met voor- en naschoolse opvang te verlenen. Naschoolse opvang is de enige manier om het enorme Roma-probleem op te lossen. De werkloosheid, de losbandigheid, het huislijke geweld en het alcoholisme zijn voedingsbodems voor een zeer slechte opvoeding en weinig motivatie om naar school te gaan.

Via naschoolse opvang kan de schoolgang en daarmee het verder ontwikkelen van de nieuwe generatie een echte vorm krijgen. Stelică is daarbij HET grote voorbeeld. Men wil nu heel erg graag een aparte opvang gaan bouwen gecombineerd met een dienstencentrum, op het terrein van de kerk. De kerk, die nu wordt gebruikt voor de naschoolse opvang is veel te klein dus ze zijn nu al (gelukkig) uit hun jasje gegroeid.

In Nederland gaan ze o.a. met hulp van de SNR presentaties geven. a. om mensen aan het bidden te krijgen voor hun geweldige doel en b. om fondswerving voor de bouw te vinden,

Op zondag 9 april zullen ze een presentatie geven in Heerhugowaard, in de pinkstergemeente “Sjaloom”. De aanvang is om 19:00 uur en u kunt het vinden op de Deimoslaan 19, 1702 CK in Heerhugowaard.

Op woensdag 12 april zijn ze bij ons in de Marske te gast. En dat is aan de Irisstraat 2, 1777XP in Hippolytushoef. Aanvang 20:00 uur.