Goedendag allemaal,

Het is begin december. Het “HEERLIJK AVONDJE” staat letterlijk voor de deur. Misschien viert u het vanavond. Misschien morgen of op de dag zelf. Maandag 5 december.

Wist u dat er niet alleen in Nederland sinterklaas wordt gevierd, maar dat dit ook in Roemenië wordt gedaan. Wel op een iets andere manier maar toch met veel overeenkomsten. Het wordt n.l. op de verjaardag van sinterklaas gevierd. Kinderen mogen op 5 december hun schoen zetten en op 6 december hopen ze dan dat er iets in zit. Het zijn natuurlijk hulpsinterklazen die daar dan rondlopen, want de echte…die zit natuurlijk in Nederland. Dat sinterklaas er ook iets anders uitziet kunt u wel zien op de foto van deze hulpsinterklaas die Veritas in Sighisoara bezoekt.

Sinterklaas bij House on the rock in Sighisoara.

Waarom nu juist vandaag een nieuwsbrief? Zult u zich misschien afvragen Een vraag die we ons best kunnen voorstellen. Daarom ga ik daar nu meteen een antwoord op proberen te geven. Pakjesavond……geven…..delen……gezelligheid. Fijne dingen om samen te doen. Om samen mee bezig te zijn.

Maar geven, delen, gezelligheid. Het is geen gemeen goed helaas. In maar al te veel landen heerst er armoede. Zo ook bij een grote onderlaag van de Roemeense bevolking. SNR zet zich daar al jaren voor in en dus ook nu. Maar we kunnen dat niet zonder Uw hulp.

Voedselactie tussen 6 en 10 december

Ook dit jaar organiseert de SNR, overigens voor de zevende maal, weer van alles om voedsel te kunnen brengen naar Roemenië.

In Roemenië zijn ze het niet vergeten. De zeer geslaagde periode tussen 19 en 26 december vorig jaar, toen Stichting Netwerk Roemenië uit Hippolytushoef, samen met stichting de Springplank uit Den Helder acht dagen lang met een team van veertien mensen in Roemenië op bezoek is geweest om daar op talloze manieren te helpen. Zo zijn er in de stad Sighisoara en de omliggende dorpen voedselpakketten uitgedeeld onder de allerarmsten. Ze werden bij de mensen thuis gebracht of meegegeven na een gezamenlijke maaltijd.

Voedsel, wat zo noodzakelijk is voor iedereen, maar wat helaas nog voor zoveel mensen bijna niet te verkrijgen is, puur door gebrek aan geld.

Honderden voedselpakketten voor evenzovele armen

De vraag om hulp toegenomen

De vraag om hulp, speciaal in de donkere periode midden in de winter is ook dit jaar weer toegenomen. We hebben een verzoek gekregen van een “blijf van m’n lijf- huis” in Tirgu Mures. Nu al moet men voor de bij hun vaak dronken en/of mishandelende mannen weggelopen vrouwen eten bij elkaar zien te bedelen. In de winter wordt dat alleen nog maar moeilijker vandaar dat wij deze hulpvraag hebben gekregen.

Maar ook de euro- crisis, waar wij onze mond zo vol van hebben, heeft in landen als Roemenië en Bulgarije nog desastreuzere gevolgen dan bij ons het geval is. De steun die wij vorig jaar konden geven is men niet vergeten en is enorm gewaardeerd. Graag willen we ook dit jaar minstens een zelfde steun geven. Niet om onszelf in de picture te zetten, maar vooral omdat het enerzijds keihard noodzakelijk is en anderzijds om iets van onze liefde naar onze medemens (in dit geval in nood) zoals die als opdracht in de bijbel staat, te laten zien.

Supermarktacties 9 en 10 december op Wieringen

Op 9 en 10 december zullen vrijwilligers “boodschappenlijsten” meegeven aan de bezoekers van Deka- supermarkten op Wieringen. Na afloop van de boodschappenronden kan men dan ook iets geven voor ons doel.

De ervaring heeft ons geleerd dat dit een geweldige actie is waarbij de opbrengst hoog is. We zijn dan ook erg nieuwsgierig wat de opbrengst dit jaar gaat worden.

Vrijwilligers gevraagd

Voor onze supermarktactie hebbe zich al een aantal vrijwilligers gemeld. Wij willen echter graag dat er steeds twee mensen pe supermarkt aanwezig zijn. Daarom zoeken we nog een paar mensen die de actie daadwerkelijk komen ondersteunen. Geef u op want samen met u maken we er een succes van. Bel 0857852674 / 0647052752 of mail [email protected]

Aan huis worden twee dozen met cadeautjes gebracht

Zelf komen brengen

Ook kan men voedsel op bepaalde adressen afleveren, waarna ook dit verzonden wordt. Het is in een groot gebied mogelijk om het af te leveren. Alleen…..bel wel even van te voren. Het voorkomt dichte deuren.

Inleveradressen

En wilt u iets brengen, dan kan dat op de volgende adressen:

• In Den Oever bij de familie Harder, De Kule 52, tel. 0227512007
  • In Hippolytushoef bij familie Krabbendam, Beltstraat 14, tel. 0647052752
  • In Westerland familie ten Hove, Westerlanderweg 60, tel. 0227511777.
  • In Middenmeer bij Ferrie van Schaik en Jolien Zwartveld, Beukenlaan 46, tel. 0614664
  • In Wieringerwerf bij de familie van Assen, Prof. G. Molierestraat 9, tel. 0227601681
  • In Anna Paulowna bij de familie Montsma aan de Molenvaart nr. 20. Tel.0653303392

Boodschappenlijst

• droge soepen
  • droge kruidenmixen
  • theebiscuit
  • limonadesiroop
  • zonnebloemolie
  • groenten, zowel gedroogd als conserven
  • witte of bruine bonen
  • vruchten in blik
  • rijst
  • cacao
  • suiker
  • koffie en/of thee
  • chocopasta
  • jam
  • kaarsen
  • zeep
  • shampoo
  • tandenborstels en tandpasta
  • iets extra lekkers (snoepjes)
  • vlees in blik (alleen geconserveerd vlees mag ingevoerd worden)
  • speelgoedje
  • nieuw dit jaar: Spaarlamp(en)!

U hoeft zich niet verplicht te voelen om een heel pakket samen te stellen. U kunt één of een paar producten uit de lijst hierboven kiezen.

Financiële ondersteuning essentieel

Maar……last but not least, er is ook nog een andere mogelijkheid. Want in principe hebben we ook veel aan geld. Waarom?

1. Voor de transportkosten om alles in Roemenië te krijgen en;
  2. in Roemenië is op zich tegenwoordig ook alles te koop. Dus geld meenemen en ter plaatse inkopen doen en pakketten maken is rendabeler omdat we dan geen vrachtkosten hebben + dat we de Roemeense economie er mee stimuleren.

We laten de keuze aan u, maar als u spullen in natura geeft, hebben wij er natuurlijk geen bezwaar tegen wanneer u ons ook steunt met de transportkosten. U kunt ons steunen door een directe gift op de plaats waar we inzamelen maar u kunt ook een gift overmaken op ons rekeningnummer 1221.23.182 t.n.v. Stichting Netwerk Roemenië in Hippolytushoef o.v.v. “kersactie 2011”. (Uw giften zijn overigens vrijwel altijd aftrekbaar van uw belasting want de SNR is een anbi- erkende stichting)

Schoolacties

Overigens doen er ook meerdere basisscholen mee met de actie.

Zo is er “de Peppel” in Middenmeer die voor het derde jaar voedsel inzamelt via school. Grote motor hier achter is ouder Jolien Zwartveld, die al voor het derde jaar, samen met de leerkrachten de actie heeft bedacht en ook uitvoert.

Ook de school “Om de oost” in Den Oever is dit jaar betrokken en doet met de hele school mee met het inzamelen van eten voor Roemenië.

En ook de school “de Wegwijzer” in Opperdoes doet mee. Via een speciaal adventsproject wordt ook hier eten en hygiënische middelen ingezameld.

De SNR hoopt na de sinterklaas veel armen in Roemenië , net als hier in Nederland, een fijne kerst te kunnen bezorgen.

Help ons helpen!!!

Rommelmarkt afgelopen november

Het eindbedrag van de rommelmarkt die we op zaterdag 19 november hebben gehouden € 725,01.

Door tal van andere activiteiten deze dag (zaterdag 19 november) was de opkomst niet spectaculair te noemen maar…..Dankzij ook de overheerlijke taarten die er naast koffie, thee en limonade zijn verkocht, is het eindbedrag toch nog gekomen op dit prachtige bedrag uitgekomen. En dat alles in één dag!! Het is geweldig. En hard nodig. Ook dit bedrag zal gebruikt worden voor de voedselactie.

Een geslaagde rommelmarkt